Winkelen is meer dan winkelen
Dat de retail door woelig water gaat, is voor de tigste keer een open deur intrappen. Tal van retailexperts waren me hiermee al voor. Er is de strijd tussen de stenen winkel en de online shop die voor onrust zorgt binnen de retail. Daarnaast knabbelen nog eens internationale prijsbrekers samen met nieuwe spelers aan de marges en gaan ze aan de haal met de klanten van traditionele spelers. Retailers die vandaag hun deel van de koek willen behouden, moeten creatief en innovatief uit de hoek komen. Ze moeten op zoek gaan naar nieuwe concepten en nieuwe diensten waarmee ze de consument van vandaag en morgen zullen mogen bedienen.
Vandaag hebben business developers, design thinkers en service designers meer dan hun handen vol met het organiseren van brainstormsessies waarin ze koortsachtig op zoek gaan naar het nieuw rendabel concept of nieuwe service waarmee ze een antwoord geven op de vraag en de nood van de consument van vandaag.
Jammer genoeg gaan vele van die innovatie consultants voorbij aan de demografische shift die de samenleving elke dag iets grijzer laat kleuren. Vandaag is net niet de helft van de volwassenen in ons land ouder dan 50, in Nederland is dit nu al een feit. Dat dit samengaat met een maatschappelijke kost, komt overal uitvoerig aan bod. Ze hebben het dan over de grey tsunami die tegen 2030 op volle kracht zal zijn. Dat dit marktsegment ook voor een economische groei kan zorgen, blijft vaak onderbelicht. Zo voorspelde het IMF dat de economische groei de komende 15 jaar voor meer dan de helft op het conto van 65+ zal kunnen geschreven worden. Daarom hebben we het bij bureau50 ook liever over de silver reservoir. Wie daar zijn deel van wil, stemt zijn verhaal, producten en diensten beter vanaf nu af op deze consument.
Jammer genoeg gaan vele van die innovatie consultants voorbij aan de demografische shift die de samenleving elke dag iets grijzer laat kleuren.
Mensen in deze levensfase hebben andere noden en andere verwachtingen maar ook een andere lifestyle dan de consument waarop de retail nu vooral zijn pijlen richt. Maar wie zich niet kan verplaatsen in de schoenen van deze doelgroep blijft blind en doof voor de opportuniteiten die deze consument voor hem biedt. Jammer want dit segment is meer dan een doekje voor het bloeden.
Kletskassa
Toch duiken intussen retailers op die dit zilveren marktpotentieel ontdekken en er ook hun marketing- en verkoopstrategieën op ‘durven’ afstemmen. Zo installeerde Tesco in Schotland in 2017 al de ‘relaxed lane’ waar klanten zonder druk hun boodschappen kunnen afrekenen. Een initiatief dat door klanten die met dementie kampen maar ook door ouders die samen met hun jonge kinderen winkelen op prijs werd gesteld. Andere retailers volgden intussen dit voorbeeld. Zo haalde Jumbo de media met haar ‘kletskassa’ in een filiaal in het Nederlandse Vlijmen. Een initiatief binnen het project ‘Alles Voor Mekaar’ dat ouderen en vrijwilligers samen brengt om bijvoorbeeld boodschappen te doen of een klusje in de tuin op te knappen. Jumbo sloot zich met hun sociale koffiehoekje en kletskassa hierbij aan. ‘Wij willen heel graag die ontmoetingsplaats zijn voor mensen’, aldus Jumbo-topvrouw Colette Cloosterman-van Eerd. Lees, winkelen is voor de oudere consument ook een sociale gebeurtenis waar mensen elkaar ontmoeten, afspreken, hun tijd doorbrengen,… Retailers die dit faciliteren mogen op deze klanten rekenen. Slim!