Bureau50 is een geregistreerde dienstverlener bij het Vlaams Gewest voor Advies. (DV.A237802)
De kmo-portefeuille is een maatregel waardoor je - als ondernemer - financiële steun krijgt voor de aankoop van diensten die de kwaliteit van je onderneming verbeteren.
Onze diensten vallen binnen de thema's innovatie, productontwikkeling, bedrijfsstrategie, ondernemingsplan en SWOT.
Concreet zijn dat adviesdiensten met als doel:
- producten en diensten te ontwikkelen voor oudere consumenten,
- bestaande producten en diensten af te stemmen op oudere consumenten
- ontwikkelen van marketing strategieën op maat van oudere consumenten
Kleine ondernemingen genieten 30% steun, een middelgrote onderneming 20% steun. Het maximale steunplafond per jaar is € 7.500 .
Bij bureau50 kan je terecht voor advies om je businessmodel, diensten, producten, inrichting, communicatie, marketing, ... (beter) af te stemmen op de steeds grotere groep oudere consumenten.
Hieronder vatten we de voorwaarden en werkwijze samen om de steun van de KMO-portefeuille aan te vragen.
KMO-portefeuille
Op de site van de kmo-portefeuille staat de hele procedure van aanvraag t.e.m. de betaling tot in het kleinste detail uitgelegd. Hieronder vatten we de belangrijkste stappen voor jou samen.
Komt mijn onderneming in aanmarking voor de KMO-portefeuille?
Met deze checklist ontdek je of je binnenkort een beroep doet op de kmo-portefeuille:
- Je onderneming is een kmo (volgens de Europese kmo-definitie) of je beoefent een vrij beroep.
- Je onderneming heeft een aanvaardbare rechtsvorm.
- Je vestiging ligt in het Vlaams Gewest. Daar zijn ook de ‘werkenden in je bedrijf‘ aan de slag.
- Je bent actief in de privésector. De participatie van een administratieve overheid is minder dan 25 procent.
- Je bedrijf heeft een aanvaardbare hoofdactiviteit.
Vijf keer ja? Dan kan je hier registreren?
Welk type advies komt in aanmerking?
Twee types advies komen in aanmerking voor een subsidie:
- Schriftelijke raadgevingen en aanbevelingen die bestaan uit een analyse van de probleemstelling, een eigenlijk advies, een implementatieplan en de begeleiding bij de implementatie.
- Schriftelijke raadgevingen en aanbevelingen die bestaan uit het identificeren, in kaart brengen en onderzoeken van opportuniteiten en oplossingen met betrekking tot het bedrijfsfunctioneren van de onderneming.
Het doel? Je onderneming vooruithelpen.
De dienstverlening moet voldoen aan volgende voorwaarden:
- Het advies vertrekt vanuit een concrete probleemstelling en zorgt dat je bedrijfsbeslissingen neemt op basis van analyse (onderzoek), advies (suggesties, raadgevingen) en een implementatieplan (actieplan, stappenplan, concreet advies).
- Het advies staat in een geschreven document.
- De dienstverlening kost minimaal 500 euro, exclusief btw.
- Je sluit een overeenkomst met een geregistreerde dienstverlener.
- Het adviesproject moet betaald zijn voor 31 december van het jaar na je steunaanvraag.
- Je vraagt de steun online aan vanaf het sluiten van de overeenkomst tot maximaal veertien dagen na de start van de samenwerking.
- Na de adviesprestaties krijg je een gepersonaliseerd adviesrapport van je dienstverlener.
Hoeveel subsidies kan ik krijgen?
Dit is afhankelijk van de grootte van je onderneming
advies | |
---|---|
kleine onderneming | steunpercentage: 30%
steunplafond: € 7.500 |
middelgrote onderneming | steunpercentage: 20%
steunplafond: € 7.500 |
Je kan steun aanvragen tot je persoonlijke maximum is bereikt of tot het budget van de portefeuille is uitgeput.
Ben ik een kleine of middelgrote onderneming?
Een schematisch overzicht:
werknemers | omzet | balanstotaal | ||
---|---|---|---|---|
kleine onderneming | < 50 VTE* | < of = € 10.000.000 | of | < of = € 10.000.000 |
middelgrote onderneming | < 250 VTE* | < of = € 50.000.000 | of | < of = € 43.000.000 |
Maakt je onderneming deel uit van een groep, check dan deze richtlijnen.
Hoe vraag ik subsidies aan?
De aanvraag voor deze steun gebeurt volledig digitaal. Als je voor de eerste keer een subsidieaanvraag doet, dan moet je eerst je onderneming registreren.
Elke subsidieaanvraag moet ten laatste 14 dagen na de startdatum van de prestaties zijn ingediend.
Hieronder vatten we de werkwijze samen.
- Stap 1. Je ondertekent een adviesovereenkomst met bureau50
Daarin omschrijven we wat je van ons mag verwachten, wat we van jullie verwachten, een stappenplan, timing en prijsopgave.
- Stap 2. Je doet de elektronische subsidieaanvraag hier. (zie punt 2) Dit kan tot 14 dagen na aanvang van de start van afgesproken adviestraject.
- Stap 3. Je stort je eigen bijdrage (het verschil tussen de kostprijs van het advies verminderd met de subsidie) op de kmo-portefeuille rekening van onze financiële partner Sodexo. Dit bedrag moet ten laatste 30 kalenderdagen na je online aanvraag op de kmo-portefeuille rekening staan. Let er op dat je de bankgegevens inclusief mededeling correct overneemt. Houd er rekening mee dat je bank enkele dagen verwerkingstijd nodig heeft.
- Stap 4: Agentschap Innoveren & Ondernemen stort je subsidie eveneens op deze rekening. Wanneer je storting tijdig en correct op de rekening bij Pluxee, (voorheen Sodexo) staat, maakt de Vlaamse overheid de subsidie eveneens over naar deze rekening. Je ontvangt hiervan een melding per e-mail. Opgelet, de totaalsom wordt op dit moment nog niet betaald aan je dienstverlener.
- Stap 5: Je krijgt het advies zoals afgesproken in de overeenkomst.
- Stap 6: Je ontvangt de factuur van bureau50 en betaalt met de kmo-portefeuille het bedrag (excl. btw) dat erkend was door de kmo-portefeuille voor de dienstverlening.
De btw op dit bedrag eventueel aangevuld met het bedrag voor de diensten die niet door de kmo-portefeuille worden erkend, stort je rechtstreeks op rekening van bureau50.