Grey Friday
Black Friday komt er aan maar al aan Grey Friday gedacht? Verzilver het marktpotentieel dat de oudere consument voor jouw bedrijf of onderneming kan betekenen. De gezinsbudgetmeter 2020 geeft inspiratie.
In 2020 hielden consumenten de beurs op de knip. Corona, je weet wel. De Belg gaf in 2020 €15 777 uit of €143 minder dan in 2018. Maar in gezinnen met enkel 65-plussers werd in tegenstelling tot gezinnen zonder 65-plussers meer uitgegeven dan 2 jaar eerder. Bij hen steeg de besteding per persoon met 1% naar €21 594 in tegenstelling tot gezinnen zonder 65-plusssers waar de uitgaven met 1,5% daalden tot €14 714.
Zoals we eerder al stelden, blijft deze nieuwe generatie ouderen ook in deze levensfase spenderen. Alleen blijven velen nog blind voor dit marktpotentieel.
Waar gaf de 65-plusser zijn centen in 2020 wel of niet aan uit?
-
Afgelast: Horeca, events, cultuur
Jong en oud gingen in 2020 minder op café en restaurant en bleven massaal weg uit de bioscoop, pretparken en concert- en theaterzalen. Het valt te betwijfelen of deze inkomsten ooit nog gerecupereerd kunnen worden.
-
Uitgesteld maar niet afgelast
Een deel van de uitgaven gingen in 2020 niet door maar zullen later zeker terug naar boven. Hieronder enkele voorbeelden hiervan:
‘Heb je echt niets meer om aan te trekken,’ dan is de kans groot dat je een 65-plusser bent.
-
- Kleding
We kochten allemaal minder kleding (-30%) maar meer ouderen (-37%) stelden deze aankopen uit. ‘Heb je echt niets meer om aan te trekken,’ dan is de kans groot dat je een 65-plusser bent.
-
- Reizen
Van buitenlandse reizen en citytrips was er in 2020 nauwelijks sprake (-52%). Maar het valt op dat de 65-plusser nog meer zijn reisplannen uitstelde dan wie jonger is. (-68% t.a.v. -51% bij 65-). Reizen staat hierdoor hoog in het verlanglijstje van deze consument.
-
- Onderhoud en herstelling woning
Als er niet gereisd kon worden, dan kon de woning opgeknapt worden. Jonger dan 65 vond in 2020 de tijd om zijn woning op te knappen. Hij besteedde hieraan bijna 20% meer dan het vorige jaar. Opvallend hierbij dat de 65-plusser herstellingen en opfriswerken on hold zette. Die gaf hieraan bijna 20% minder uit dan het jaar voordien. Die klussen lopen niet weg, zal die plusser gedacht hebben. Maar ooit moeten die toch wel eens gebeuren.
-
Waar gingen in 2020 meer centen naar uit?
-
- Elektrische fiets
In de plaats van te klussen, kocht hij/zij zich een elektrische fiets. Hieraan werd in vergelijking met het jaar voordien ruim 10x meer besteed. Gezinnen zonder ouderen gaven ook nog 25% meer uit dan het jaar voordien. Straks moeten die elektrische fietsen allemaal een onderhoudsbeurt krijgen. Of misschien willen ze wel een fietsexcursie maken.
-
- Voeding en niet-alcoholische dranken
Compensatie vonden we onder meer in de (buurt)supermarkt die zijn omzet het voorbije jaar flink zag groeien. Het boodschappenkarretje werd met 12% meer voeding en niet-alcoholische dranken gevuld in vergelijking met vorig jaar. Een toename die meer op het conto van de jongere consument kon geschreven worden dan van de 65+ klant. (12,4% t.a.v. 7,4%). Een nieuwe generatie ouderen hecht veel belang aan gezonde voeding. Oud worden zonder het te moeten zijn, is hun motto. Daar geven ze graag iets meer voor uit.
-
- Smartphone
Wie van de 65-plussers nog met een Nokia 3310 rondliep, vond in 2020 het moment rijp om zich een smartphone aan te schaffen. Ze besteden hier in 2020 65% meer aan uit t.a.v. 2018. Gezinnen zonder ouderen gaven hier in 2018 nog 6% meer aan uit dan in 2020 . Nam je de oudere consument nog niet mee in jouw digitale marketingstrategie, dat wordt het nu hoogtijd om dit wel te doen.
Wil je ook jouw graantje meepikken van de bestedingen van deze nieuwe generatie ouderen? Dan stemmen we hier graag eens over af met jou op Grey Friday of een van de komende weken.
Boek hiervoor HIER jouw videocall met Filip Lemaitre.
Hier delen we regelmatig ‘Usefu! 50+ consumer insights’ en ‘silver trends’. Die bundelen we maandelijks in onze nieuwsbrief waarvoor je je hieronder kan inschrijven.