De silver driver
Een trend die de komende decennia rustig verder zal surfen op de golven van de demografische shift. Daarbij komt nog dat vijftigers en zestigers er als achttienjarige nog op gebrand waren om hun rijbewijs zo snel mogelijk te halen. Het rijbewijs betekende toen nog het officiële attest van het volwassendom en al zeker voor mannen. Hierdoor hebben vandaag 8 op 10 mensen tussen 65 en 75 jaar een rijbewijs wat bij de 75-plusser nog maar in 6 op 10 keren het geval is. Intussen is het rijbewijs bij jongeren niet langer een topprioriteit wat de vergrijzing van de chauffeur nog opvallender maakt.
Moeten we nu vrezen voor piekende ongevallenstatistieken nu ze eindelijk sinds enkele jaren in dalende lijn zitten? Dat is toch wat het buikgevoel ons wil laten geloven. Een verminderd zicht en gehoor, steeds een beetje strammer en een tragere opmerkingsgeest en reactiesnelheid zijn toch niet echt bevordelijk voor de verkeersveiligheid, merk je nu terecht op. Toch besluiten experts dat deze normale achteruitgang bij oudere chauffeurs meestal wordt gecompenseerd met een aanpassing van het rijgedrag. Silver drivers rijden voorzichtiger, op minder drukke tijden, zelden in het donker en vermijden onoverzichtelijke situaties en geven ook steeds meer de voorkeur aan vertrouwde trajecten. Het zijn dus niet noodzakelijk brokkenpiloten. Naarmate ze ouder worden, vinden ze van zichzelf dat ze zich meer aan de regels houden en hoffelijker worden in het verkeer. Maar daar moeten we toch een kleine kanttekening bij maken wat rijden onder invloed betreft. Bij de chauffeurs tussen 65 en 74 gaf in onderzoek van VIAS bijna 1 op 3 toe wel eens onder invloed van alcohol te rijden wat volgens de alcoholcontroles langs de weg nog een onderschatting is. Dat BOB nog wat werk heeft met de hardleerse oudere chauffeur, mag ook hier weer eens uit blijken.
Deze nieuwe generatie ouderen staat vandaag niet te springen om hun auto aan de kant te zetten en in te boeten op hun mobiliteit. Dat zal elke autodealer bevestigen. Op de oprit van zo’n plusser hoort een auto. En voor 3 op 4 van de 55-plussers die zich een auto wil aanschaffen staat bij voorkeur volgend jaar een berline of een SUV op die oprit en slechts in 1 op 10 een kleine stadsauto. Dat bleek uit een onderzoek van onze bureau50 onderzoekspartner StatsHub voor Febiac eerder dit jaar.
En dat daar wat opties mogen opzitten, dat zal deze dealer terug bevestigen. Opties die extra comfort moeten bieden maar ook de afgenomen vaardigheden van een silver driver moeten compenseren. Zolang de driverless car er niet is, hebben we het dus over opties als de achteruitrijcamera die nu al verplicht is voor nieuwe wagens in de VS. Zeker even handig is de parkeerassistent die zonder schrammen en blutsen je auto parkeert. Maar ook systemen als ‘Advanced Cruise Control’ ‘Blind Spot Monitor’ of dodehoekspiegel, ‘Lane Keeping Assist’ of een ‘Driver Attention Warning’ die de indommelende chauffeur bij de les moet houden zijn meer dan snufjes omdat ze de veiligheid van zowel jong als oud in het verkeer kunnen verhogen.
Meer en meer automerken pakken uit met deze opties omdat ze beseffen dat ze hiemee deze silver driver over de streep kunnen halen. Het is opvallend maar ook niet verwonderlijk dat Japanese automerken als Subaru, Toyota en Honda steeds terugkeren in rankings van ‘Best Senior Car’ net als KIA en Hyundai uit Zuid-Korea.
Maar het is niet enkel de verantwoordelijkheid van de constructeurs om de silver driver veilig op de weg te houden. Ook de infrastructuur moet zich aanpassen aan steeds meer oudere chauffeurs op de weg. Duidelijke signalisatie met voldoende contrast zo geplaatst dat chauffeurs de tijd krijgen om de informatie op te nemen en er gepast op te reageren. Overheden hebben hier in veel gevallen nog werk aan de winkel.
Ook in automotive is vergrijzing een uitdaging maar evenzeer een kans voor wie er met de juiste bril naar kijkt.