Dé oudere reiziger, wie is dit dan?
“Helaas, we hebben geen resultaten gevonden” was het antwoord dat ik van Google kreeg op de zoekopdracht “busreizen benidorm overwinteren”. Het antwoord kon niet treffender zijn.
Het bleek uiteindelijk om een bug in de advertentie te gaan maar eentje die toch veelzeggend was. Toeval is logisch, zou Cruyf hier in zijn typische je-ne-sais-quoi-stijl op geanticipeerd hebben.
Benidorm is niet langer nog de enige en ultieme vakantiebestemming vanaf een bepaalde leeftijd. De nieuwe plusser verlegt zijn grenzen, verkent nieuwe oorden en bestemmingen maar reist vooral anders. “We want a little bit of warmth, but we don’t want the warm, traditional Leisureville. We want an exciting community with arts and culture and mixing”, vertelden boomers in 2013 in Miami al aan Richard Florida, de Amerikaanse socioloog en urbane wetenschapper.
Nieuw aanbod
Intussen zie je hoe de reismarkt zijn uiterste best doet om deze grote groep babyboomers voor zich te winnen. Zo zijn er de multigenerationele reizen waar grootouders er met kinderen en kleinkinderen op uit trekken. In bepaalde families nog de enige manier om nog eens iedereen samen te krijgen. Soms ter vervanging van het klassieke pensioneringsfeest of om een bijzondere verjaardag of gebeurtenis te vieren. Daarnaast zie je grootouders er met de kleinkinderen op uittrekken. Op die manier is de opvang tijdens schoolvakanties verzekerd of kunnen ouders er nog eens met hun tweetjes op uit. De kans voor grootouders om een unieke band met hun kleinkinderen op te bouwen die een blijvende herinnering nalaat. Maar ook wandel- en fietsvakanties of een week potten draaien in de Provence kunnen oudere reizigers verleiden. Reisorganisaties die hun vakantieaanbod nog altijd afstemmen op -50 en +50, zetten zichzelf buitenspel bij vijftigers, zestigers en meer en meer ook zeventigers. Wie hen wil bereiken en bedienen, moet vandaag uit een ander vaatje tappen.
Typologieën
Om te beginnen bestaat er niet iets als dé oudere reiziger. Onderzoekers van de University of Eastern Finland* konden drie typologieën binnen deze groep onderscheiden. Zo bleken de digitale skills van de reizigers ook iets te vertellen over hun reis- en vakantiestijl. Verschillen die je trouwens ook merkt bij jongere reizigers waarmee Mark Ritson, de Australische marketing professor nog maar eens gelijk krijgt dat het dom is om generaties als een monolitisch marktsegment te benaderen. Een sneer die hij gaf aan Air France en KLM toen ze eind 2017 de vliegtuigmaatschappij Joon opstartten waarmee ze hun pijlen op de millennial reiziger richtten. Begin 2019 later werd Joon trouwens alweer opgedoekt omdat dé millennial niet echt bleek te bestaan.
“Het is dom is om generaties als een monolitisch marktsegment te benaderen.” Mark Ritson
De Finse studie onderscheidde de ‘Adventurous Experimenters’ of avontuurlijke experimenteerders’ van de ‘Meticulous Researchers’ of nauwkeurige onderzoekers’ en de Fumbling Observers of ‘de digitale klungels’. De eerste digitaal helemaal mee, de tweede met de digitale basics onder de knie terwijl de digitale klungels zoals het woord laat vermoeden de skills van een beginner hebben. En wat mij vooral opviel is dat de onderzoekers een link ontdekten tussen de digitale skills en de reis- en vakantiestijl.
Zo verkent de avontuurlijke experimenteerder als onafhankelijke reiziger liefst nieuwe bestemmingen en staat hij op zijn vrijheid. De nauwkeurige onderzoeker geeft de voorkeur aan een package deal waar zekerheid de voorkeur krijgt op avontuur. Een voorkeur die ook de of digitale klungel wegdraagt maar met dit verschil dat deze reiziger zich laat assisteren door zijn kinderen of een medewerker van het reisbureau bij de keuze en het boeken van een vakantie.
Dat betekent dat een one fits all aanbod voor de nieuwe oudere heeft afgedaan en de informatie beschikbaar moet zijn op maat van de deze verschillende profielen. En houd er best maar rekening mee dat leeftijd van de reiziger niet langer de USP van een reis kan zijn.