fbpx
+32 (0)473 83 98 77

50+ insights

Babyboomer ontkent leeftijd maar minder fit dan hij/zij zelf denkt

Alhoewel we in Europa massaal ouder worden, doen babyboomers er alles aan om dit in alle toonaarden te ontkennen. Nochtans liegen de cijfers niet. In België was de mediane leeftijd in 1980 nog 33,9 jaar, in 2010 waren er al 7 jaar bijgekomen en tegen 2020 voorspelt Eurostat een mediane leeftijd van 41,7 die blijft toenemen tot 43,7 jaar in 2060. Daarmee zijn we in Europa nog niet het meest grijze land. Die eer is weggelegd voor Duitsland met een mediane leeftijd die oploopt tot 47,8 in 2020 en tegen 2060 de vijftig zal overschrijden.

Gezond genieten

Dat vergrijzing een megatrend is, valt niet te ontkennen maar misschien is de ontkenning van babyboomers dat zij de nieuwe generatie senioren zijn hiervan wel de belangrijkste exponent.

Deze generatie van vijftigers en zestigers weigert om oud te worden zelfs al is de strijd tegen de tijd een ongelijke kamp die niemand tot op vandaag winnen kan. Babyboomers gaan massaal op zoek naar het elixir waarmee ze oud worden voor eeuwig voor kunnen blijven. Ze zijn er zich helemaal bewust van dat ze zich hiervoor een gezonde(re) levensstijl moeten eigen maken. Gezond eten, matig zijn met alcohol, niet roken, regelmatig bewegen en het brein blijven uitdagen maken hier deel van uit. Een levensstijl die het leven niet saai maakt maar integendeel er hen met volle teugen van laat genieten. Gezond genieten is het adagio van de babyboomer. Een combinatie die niet altijd hand in hand gaat maar waar de boomer mild voor zichzelf is. Vijftigplussers vinden dat ze dit pleziertje nu wel verdiend hebben.

Minder fit dan de babyboomer zelf wenst

Het ideaalbeeld van hoe de boomer zijn toekomst voor ogen ziet, staat nochtans in schril contrast met zijn gezondheid of met wat hem boven het hoofd hangt. De wens is duidelijk de vader van de gedachte. De vijftigplusser mag van zichzelf misschien wel denken dat hij een gezonde hedonist is, toch is ruim één op drie van hen obees en kampen velen onder hen met een te hoge cholesterol en te hoge bloeddruk.

Uit een Brits onderzoek bleek dat 34% van de vrouwen en 45% van de mannen tussen 50 en 70 jaar kampte met overgewicht wat samen met roken en ongezonde voeding de belangrijkste oorzaken zijn van hartziektes. Al rookt de boomer duidelijk minder dan zijn voorganger, hij eet wel te zout en te vet en beweegt te weinig. Volgens dit zelfde Brits onderzoek had slechts 35% van de personen tussen 50 en 70 jaar de voorbije maand een halfuur of langer aanéénsluitend gesport. Voor alle duidelijkheid, dat kon ook een half uur wandelen of petanquen zijn.  Dat diabetes meer en meer de kop opsteekt bij vijftigers en zestigers kan dus ook geen verrassing zijn.

Zoals ik in ‘55+ wil gezonder leven‘ reeds schreef, mogen we aannemen dat babyboomers zich bewust zijn van het belang van een gezonde levensstijl en zelfs het voornemen hebben om gezond van het leven te genieten. Toch blijkt de realiteit minder rooskleurig te zijn voor wie de kaap van de vijftig overschrijdt. Het ontbreekt vijftigers en zestigers aan de juiste kennis en voldoende daadkracht om een levensstijl aan te nemen die in de buurt komt van het levenselixir dat hen gezond en fit moet houden.

De vergrijzing, het nieuwe goede doel

Niet alleen overheden hebben een belangrijke verantwoordelijkheid om vijftigplussers op weg te helpen hun levensstijl aan te passen aan deze nieuwe levensfase. Ook merken kunnen hier hun maatschappelijke en sociale verantwoordelijkheid opnemen. In 2016 droeg Deutsch Telecom samen met zijn abonnees bij aan een grootscheeps onderzoek naar dementie. De 1,3 miljoen gamers die ‘Sea Hero Quest’ speelden, hielpen onderzoekers aan tonnen data waarmee ze inzicht verwierven in hoe mensen zich oriënteren. Oriëntatie is namelijk het eerste wat wegvalt bij wie dementie de kop opsteekt.  Een onderzoek dat de bedoeling had om dementie in een zo vroeg mogelijk stadium te kunnen detecteren. Hiermee demonstreerde Deutsch Telecom aan de buitenwereld de kracht en grootte van zijn netwerk ten gunste van een relevant maatschappelijk thema als dementie. Ook dit kan dus 50+ marketing zijn.“

«
»

Stuur ons een mail

Contactformulier

Contactgegevens

Bureau50
Pathoekeweg 2
8000 Brugge

T. +32 473 83 98 77 / +32 485 66 90 77
E. info@bureau50.be

BE 0713.743.420

Maatschappelijke zetel
Pathoekeweg 2
8000 Brugge